ARBETSROLLEN

En socialpedagog stödjer personer i utsatta livssituationer, ofta inom HVB-hem, behandlingshem och andra stödjande miljöer. Arbetet innebär samtalsstöd, konfliktlösning, motivation till positiv förändring och att främja en meningsfull vardag. Behandlingsassistenten samverkar även med andra yrkesgrupper och myndigheter för att säkerställa rätt insatser utifrån individens behov.

UTBILDNINGEN

Utbildningen till socialpedagog ger en grund inom socialt arbete och färdigheter för att stötta människor i utsatta situationer. Du lär dig att bemöta individer med empati och professionalism samt utvecklar en förståelse för samhällets stödstrukturer. Efter utbildningen kan du arbeta på skolan, HVB-hem, behandlingshem eller andra verksamheter.

STUDERA HOS OSS

Studera hos oss på Humanify

STARTA NÄR DU VILL

Du kan börja dina studier när du vill.

INDIVIDUELL STUDIETAKT

Du studerar i din egen takt.

100% DISTANS

Inga obligatoriska sammankomster.

DELBETALNING

Delbetala med 0% ränta.

LÄROPLAN

AOX-V1 BEHANDLINGSASSISTENT

PROGRAMBESKRIVNING

Utbildningen till socialpedagog ger en djup och bred förståelse för arbetsmetoder som konflikthantering, samtalsmetodik, professionellt bemötande, och en förståele för samordnade stödinsatser i samhället – med fokus på att stärka och stödja individers psykiska och emotionella hälsa. Utbildningen kombinerar teoretisk kunskap med praktiska färdigheter för att förbereda studenter på arbete inom skolan, missbruksvård, psykiatri, HVB boenden, särskilda boenden eller andra sociala stödinsatser. Du kommer lära dig att tillämpa beprövade och evidensbaserade pedagogiska metoder för att kunna arbeta mot klienterna med ett professionellt förhållningssätt och därmed kunna bemöta den individuella problematiken – som vidare skapar hållbara förändringar och en långsiktig utveckling hos den enskilde individen.

SYFTE OCH MÅL

SYFTE:

  • Ge kunskap och praktiska färdigheter för att stötta människor i utsatta situationer
  • Förstå och hantera olika samhällsproblem, psykisk ohälsa och individuell problematik
  • Förbereda för arbete med rehabilitering, stöd och förebyggande insatser

MÅL:

  • Utveckla förmågan att bemöta individer med empati och professionalism
  • Tillämpa beprövade metoder inom vård och socialt arbete
  • Hantera kriser och arbeta förebyggande
  • Samarbeta med olika aktörer inom vård och omsorg
  • Planera, dokumentera och följa upp insatser för kvalitet och kontinuitet


LÄNGD

2 år heltidsstudier.

UTBILDNINGSNIVÅ

Utbildningen motsvarar eftergymnasial nivå med fokus på yrkesförberedande kompetens som är anpassad för praktiskt arbete inom arbetsfältet.

KURSÖVERSIKT

Utbildningen omfattar centrala ämnesområden som har relevans mot socialt arbete och yrkesområdet. Kurserna kombinerar förståelse för individ- och samhällsproblematik, arbetsmetodik och en förståelse för samverkan mellan olika aktörer. Utbildningen är uppdelad i sammanlagt 8 moduler som innehåller ett mindre antal kurser. Respektive kurs är utformad för distansstudier med digitalt studiematerial, interaktiva presentioner, provtillfällen och möjlighet till individuell handledning.

För mer information, se sektionen – kursinnehåll.

PRAKTIK

Praktik – Lärande i Arbete (LIA) är ett valfritt moment i utbildningen. I praktiken tillämpar studenten sina förvärvade teoretiska kunskaper på en arbetsplats och sammankopplar det till praktiskt lärande. Praktikperioden omfattar totalt åtta veckor och är uppdelad i två tillfällen.

PEDAGOGISK METOD

Undervisningen är baserat på självstudier, digitalt studiematerial, ämnesspecifika fallstudier, inlämningsuppgifter och provtillfällen. Fokus ligger på aktivt lärande, där studenten uppmuntras till förståelse, reflektion, problemlösning och konkret tillämpning av kunskap.

BEDÖMNING

Bedömning sker genom inlämningsuppgifter, provtillfällen, praktikrapporter och projektarbete. Studenten får kontinuerlig återkoppling för att utveckla sina kunskaper och färdigheter.

RESURSER OCH STÖD

Studenterna har tillgång till digitalt kursmaterial i form av digitala e-böcker, interaktiva presentationer, individuell handledning och teknisk support. Lärarstöd, studiehandledning och studievägledning erbjuds via chatt, e-post och videomöten.

REKOMMENDERAD LITTERATUR

Litteraturen i utbildningen är inte obligatorisk. Du har tillgång till digitala läromedel i form av e-böcker inom alla ämnesområden, men även externa resurser som vetenskapliga artiklar och rapporter som är relevanta för utbildningen. För att fördjupa din förståelse och bredda dina kunskaper rekommenderar vi följande litteratur som ett komplement till utbildningen:

HANDELA, UTVÄRDERA OCH FÖRÄNDRA: MED LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE OCH TYDLIGGÖRANDE

  • Författare: Bo Hejlskov Elvén, Anna Sjölund
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Upplaga: 1
  • År: 2012

MOTIVERANDE SAMTAL I PRAKTIKEN – HJÄLPA MÄNNISKOR TILL VARAKTIG FÖRÄNDRING

  • Författare: Malin Stihl
  • Förlag: Komlitt
  • Upplaga: 1
  • År: 2022

SOCIALPEDAGOGIK

  • Författare: H. Carlander
  • Förlag: Sanoma Utbildning
  • Upplaga: 1
  • År: 2000

SOCIALPEDAGOGIK: PEDAGOGISKT SOCIALT ARBETE

  • Författare: Christer C., Stig-Arne B.
  • Förlag: Liber
  • Upplaga: 2
  • År: 2014


UTBILDNINGSBEVIS

När studenten har slutfört samtliga moduler och kurser så utfärdar vi ett diplom som intygar att studenten har de nödvändiga teoretiska kunskaperna för att kunna arbeta inom arbetsområdet. Om studenten dessutom har genomfört den valfria praktiken, utfärdas istället ett certifikat som styrker både den teoretiska- och praktiska yrkeskompetensen inom området. 

KARRIÄRMÖJLIGHETER

Efter avslutad utbildning är du kvalificerad att arbeta med sociala insatser som innefattar stöd, vägledning och motivation. Du utvecklar kompetens i att hantera konflikter, tillämpa samtalsmetodik och bemöta klienter med professionalism och empati. Du får även färdigheter i att samarbeta med olika myndigheter och aktörer för att stödja klienter i att nå individuella mål och skapa hållbara lösningar. Din kunskap och erfarenhet öppnar dörrar till arbete inom kommuner, privata företag, regioner och ideella organisationer. Här får du möjlighet att göra en skillnad och bidra aktivt med din yrkeskompetens för att stärka individer och grupper i deras utveckling. 

ANTAGNINGSKRAV

Inga specifika antagningskrav. Rekommenderad: Gymnasiebehörighet.

KVALITETSSÄKRING

Utbildningen utvärderas regelbundet genom studentfeedback, läraruppföljningar och analys av relevanta branschbehov. Kursinnehåll och undervisningsmaterial uppdateras kontinuerligt.

KONTAKTINFORMATION

Fredrik Schill 

Kursansvarig 

Kontakt: fredrik.schill@humanify.se 

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Ansvarig för kursinnehållet, studieupplägget, kvalitetssäkring och pedagogiskt stöd. 

 

Anna Svensson 

Handledare 

Kontakt: anna.svensson@humanify.se 

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Kvalitetssäkring av studiematerial och inlämningsuppgifter. 

 

Cecilia Larsson 

Handledare 

Kontakt: cecilia.larsson@humanify.se 

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Planering av praktik och projektarbete. 

 

David Nilsson 

Handledare 

Kontakt: david.nilsson@humanify.se 

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Kvalitetssäkring av studiematerial. 


ÖVRIGT

Reviderad: 2024-12-20

KURSINNEHÅLL

ACX-V1 SOCIALPEDAGOG

INTRODUKTION TILL SOCIALPEDAGOGIK

Ger en översikt av socialpedagogikens grundläggande begrepp och principer, samt hur yrkesrollen formades för att stödja individer och grupper i utsatta situationer.

SAMHÄLLE OCH SOCIALA INTERVENTIONER

Belyser hur sociala strukturer, politiska beslut och samhällsresurser påverkar individers livsvillkor, samt hur socialpedagogen kan planera och genomföra förebyggande insatser.

GRUNDLÄGGANDE PSYKIATRI

Introducerar vanliga psykiska ohälsotillstånd, deras orsaker och behandlingar, samt hur socialpedagogen kan samverka med vården för att ge adekvat stöd.

GRUNDLÄGGANDE PSYKOLOGI

Fokuserar på grundläggande psykologiska teorier och processer, såsom motivation, beteende och kognition, för att förstå människors utveckling och reaktioner.

GRUNDLÄGGANDE PEDAGOGIK

Behandlar centrala pedagogiska principer och metoder som underlättar lärande och förändring hos individer med olika behov. Genom utbildningen utvecklas färdigheter som krävs för att arbeta med individer i kris, hantera sociala utmaningar och stödja människor mot ett självständigt och meningsfullt liv.

HÄLSOPEDAGOGIK


Behandlar hur man främjar fysisk och psykisk hälsa genom förebyggande insatser och hälsofrämjande aktiviteter. Studenterna får lära sig hur livsstilsfaktorer, som kost, sömn och motion, påverkar välmående och hur socialpedagogen kan inspirera till bättre vanor.

ETIK OCH PROFESSIONELLT FÖRHÅLLNINGSSÄTT


Fokuserar på grundläggande etiska principer och moralfrågor i mötet med klienter, samt hur man upprätthåller ett professionellt förhållningssätt med respekt för individens integritet och självbestämmande.

DET SOCIALA SAMSPELET OCH KOMMUNIKATION


Belyser hur relationer, gruppdynamik och social interaktion påverkar människor. Kursen ger verktyg för att skapa förtroende, förstå signaler och hantera komplexa möten mellan individer och grupper.

GRUNDLÄGGANDE SAMTALSMETODIK


Introducerar enkla, strukturerade samtalsmodeller och tekniker för att lyssna aktivt, ställa relevanta frågor och ge konstruktiv feedback, vilket skapar en god grund för stödjande samtal.

MOTIVERANDE SAMTAL (MI)


Ger fördjupade kunskaper om en evidensbaserad samtalsmetod som hjälper klienter att stärka sin motivation för förändring. Studenterna lär sig att förstärka klienters egna resurser, minska motstånd och bana väg för utveckling.

GRUNDLÄGGANDE KONFLIKTHANTERING

Ger studenterna kunskap om hur konflikter uppstår, vilka faktorer som ligger bakom och hur man med praktiska metoder kan dämpa eller lösa motsättningar. Fokus ligger på att skapa lösningsinriktade strategier och ett konstruktivt bemötande.

LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE

Belyser hur man kan möta utmanande beteenden med ett lugnt och respektfullt förhållningssätt. Studenterna lär sig tekniker för att minska stress, irritation och känslointensitet, vilket främjar en trygg miljö för alla inblandade.

GRUNDLÄGGANDE SOCIOLOGI

Ger en introduktion till hur sociala strukturer, normer, roller och grupper påverkar individer och samhällen. Genom att förstå sociala processer kan studenterna lättare se samband mellan människors livsvillkor och deras beteenden.

BARN OCH UNGDOMAR

Fokuserar på barn och ungas utveckling, behov och utmaningar. Kursen tar upp hur socialpedagogen kan skapa en trygg och stimulerande miljö, samt stärka unga i deras identitetsskapande och självständighetsprocess.

PROBLEMATISKA LIVSSITUATIONER

Analyserar situationer där individer står inför svårigheter såsom missbruk, psykisk ohälsa, våld i nära relationer eller hemlöshet. Studenterna lär sig att identifiera bakomliggande orsaker, bedöma behov och föreslå relevanta stödåtgärder.


MIGRATION OCH INTEGRATION

Tar upp hur migrationsprocesser påverkar individer och samhällen, samt hur socialpedagogen kan stödja nyanlända genom praktiskt stöd, information och kulturell förankring.

INTERKULTURELL- OCH MÅNGFALDSKOMPETENS

Belyser vikten av att förstå och respektera kulturella skillnader, normer och traditioner. Studenterna lär sig strategier för inkluderande bemötande, vilket främjar tillit och samarbete i mångkulturella miljöer.

ANKNYTNINGSTEORI

Ger inblick i hur tidiga relationer och känslomässiga band påverkar individens utveckling och självbild. Kunskapen hjälper socialpedagogen att förstå bakgrunden till beteenden och skapa trygga relationer med klienter.

IDENTITET OCH SJÄLVKÄNNEDOM

Fokuserar på hur människors identitet formas av arv, miljö och erfarenheter, samt hur man kan stödja individer i deras process att förstå sig själva och finna meningsfullhet i livet.

LÄRANDE OCH UTVECKLING

Introducerar grundläggande teorier om lärande och mänsklig utveckling. Kursen visar hur socialpedagogen kan skapa förutsättningar för positiv tillväxt och förändring genom anpassade metoder och stödjande bemötande.



FÖRÄLDRASAMVERKAN OCH FAMILJESTÖD


Belyser betydelsen av att involvera föräldrar och andra familjemedlemmar i stödarbetet. Studenterna lär sig hur samarbete med familjen kan förebygga problem, stärka familjeband och skapa stabilare förutsättningar för individens utveckling.

MISSBRUKSVÅRD OCH ARBETSMETODIK


Tar upp olika metoder och strategier för att stödja personer med missbruksproblem. Studenterna lär sig att identifiera tecken på missbruk, planera insatser och samverka med andra aktörer för att främja varaktiga förändringar.

SUBSTANSBRUKSSYNDROM


Ger en introduktion till diagnoser, orsaker och konsekvenser av substansbruk. Kursen förklarar hur socialpedagogen kan möta drabbade individer på ett respektfullt och ändamålsenligt sätt för att främja rehabilitering.

TOLVSTEGSPROGRAMMET


Fokuserar på ett vedertaget behandlingsprogram för missbruk och beroende. Studenterna lär sig dess grundprinciper, hur stegen kan tillämpas i praktiken och hur socialpedagogen kan stötta individer som följer programmet.

MEDBEROENDE OCH ANHÖRIGSTÖD


Belyser hur anhöriga och närstående påverkas av en persons missbruk. Studenterna lär sig ge stöd och vägledning till dem som lever i närheten av missbruk, för att bryta destruktiva mönster och stärka familjens välbefinnande.

ÅTERFALLSPREVENTION


Fokuserar på hur man förebygger återfall i problematiska beteenden och beroenden. Studenterna lär sig att identifiera riskfaktorer, stärka individens motståndskraft och arbeta med strategier som hjälper klienten att upprätthålla positiva förändringar över tid.

GRUNDLÄGGANDE TERAPEUTISKA METODER


Ger en översikt över centrala terapeutiska förhållningssätt och tekniker som kan tillämpas i socialpedagogiskt arbete. Studenterna får förståelse för grundläggande terapimetoder, exempelvis samtalsstöd och konfliktlösningsmodeller.

KOGNITIV BETEENDETERAPI (KBT)


Introducerar en evidensbaserad behandlingsform som fokuserar på sambandet mellan tankar, känslor och beteenden. Studenterna lär sig hur KBT kan hjälpa individer att bryta negativa mönster och utveckla hållbara lösningar på problem.

ASSERTIVE COMMUNITY TREATMENT (ACT)


Belyser en intensiv och uppsökande behandlingsmetod som hjälper personer med allvarliga psykosociala problem att klara vardagen. Studenterna lär sig hur ACT-team samordnar insatser för att minska återfall, öka självständighet och förbättra livskvaliteten.

GRUPPTERAPI OCH DYNAMIK


Fokuserar på hur grupprocesser kan användas för att främja läkning, lärande och utveckling. Studenterna får insikt i hur dynamik, roller och samspel i en grupp påverkar individer och hur man kan leda effektiva och stödjande gruppsessioner.

HÄLSOPEDAGOGIK


Behandlar hur man främjar fysisk och psykisk hälsa genom förebyggande insatser och hälsofrämjande aktiviteter. Studenterna får lära sig hur livsstilsfaktorer, som kost, sömn och motion, påverkar välmående och hur socialpedagogen kan inspirera till bättre vanor.

ETIK OCH PROFESSIONELLT FÖRHÅLLNINGSSÄTT


Fokuserar på grundläggande etiska principer och moralfrågor i mötet med klienter, samt hur man upprätthåller ett professionellt förhållningssätt med respekt för individens integritet och självbestämmande.

DET SOCIALA SAMSPELET OCH KOMMUNIKATION


Belyser hur relationer, gruppdynamik och social interaktion påverkar människor. Kursen ger verktyg för att skapa förtroende, förstå signaler och hantera komplexa möten mellan individer och grupper.

GRUNDLÄGGANDE SAMTALSMETODIK


Introducerar enkla, strukturerade samtalsmodeller och tekniker för att lyssna aktivt, ställa relevanta frågor och ge konstruktiv feedback, vilket skapar en god grund för stödjande samtal.

MOTIVERANDE SAMTAL (MI)


Ger fördjupade kunskaper om en evidensbaserad samtalsmetod som hjälper klienter att stärka sin motivation för förändring. Studenterna lär sig att förstärka klienters egna resurser, minska motstånd och bana väg för utveckling.


JURIDIK OCH SOCIALRÄTT

Ger grundläggande förståelse för relevanta lagar, regelverk och myndighetsutövning i socialpedagogiskt arbete, samt hur man tillämpar detta i praktiken.

PERSONLIG UTVECKLING OCH SJÄLVREFLEKTION

Fokuserar på att utveckla självkännedom och professionell mognad, där studenten lär sig att reflektera över egna attityder, reaktioner och värderingar.

PEDAGOGISKT LEDARSKAP OCH HANDLEDNING

Belyser ledarskap inom socialpedagogiskt arbete, med fokus på att stödja och handleda andra, skapa motivation och en gynnsam lärmiljö.

ARBETSLIVSINRIKTAD REHABILITERING

Behandlar hur man hjälper individer att återinträda eller fungera bättre i arbetslivet, genom anpassade insatser och stödåtgärder.

ADMINISTRATION OCH ARBETSMILJÖ

Tar upp praktiska aspekter av arbetet, såsom administrativa rutiner, struktur och organisatoriska förutsättningar, samt frågor om arbetsmiljö och säkerhet.

DOKUMENTATION OCH KVALITETSSÄKRING

Fokuserar på korrekt dokumentation, uppföljning av insatser och hur kvalitetsarbete säkerställer att socialpedagogiskt arbete utförs på ett systematiskt och professionellt sätt.

FRÅGOR OCH SVAR

HUR ANSÖKER JAG TILL EN UTBILDNING?

Du måste först göra en beställning av din utbildning, därefter behandlar vi din ansökan och skickar ut all nödvändig information, inklusive faktura. Därefter får du tillgång till lärplattformen och du kan börja dina studier.

ÄR ALLA UTBILDNINGAR 100% PÅ DISTANS?

Ja. Alla våra utbildningar är 100% på distans utan några fysiska och obligatoriska sammankomster.

VAD INNEBÄR FLEXIBEL STUDIESTART?

Det betyder att du kan börja din utbildning när du vill, vanligtvis inom 2-3 arbetsdagar efter din beställning.

VAD ÄR INDIVIDUELL STUDIETAKT?

Det betyder att du själv bestämmer studietakten i utbildningen. Därmed kan du läsa klart utbildningen snabbare eller senare utifrån den beräknade tidsramen för utbildningen.

VAD HAR NI FÖR ANTAGNINGSKRAV?

Vi har inga formella antagningskrav, men vi rekommenderar att du har grundläggande gymnasiebehörighet.

ÄR DET PRAKTIK I ERA UTBILDNINGAR?

Ja. Det ingår två LIA-perioder i våra utbildningar som totalt är på 8 veckor. Praktiken är dock ett valfritt moment i alla utbildningar.

ÄR DET MÖJLIGT ATT DELBETALA UTBILDNINGEN?

Ja. Du kan delbetala din utbildning hos oss med 0% ränta och utan uppläggningsavgift.

HUR SER BETALNINGSPLANEN UT VID MÅNADSVIS DELBETALNING?

Om du väljer betalningsalternativet månadsbetalning så betalar du totalt 1.575 kronor i månaden i 12 månader.

HUR SER BETALNINGSPLANEN UT VID KVARTALSVIS DELBETALNING?

Om du väljer betalningsalternativet kvartal så betalar du totalt 4.725 kronor uppdelat vid fyra tillfällen i totalt i 12 månader.

VAD INNEBÄR DET ATT MAN FÅR EN TILLDELAD HANDLEDARE?

Det innebär att du har en personlig handledare som kommer titta på dina inlämningsuppgifter och vara ett stöd i dina studier.

FINNS DET MÖJLIGHET TILL PEDAGOGISKT STÖD

Ja. Om du mot uppvisande av ett läkarintyg så har du möjlighet till pedagogiskt stöd och anpassning av utbildningen.

ÄR DET MÖJLIGT ATT VALIDERA KURSER I UTBILDNINGEN?

Ja. Om du har relevanta kurser så kan vi validera dem mot vissa moment i utbildningen. Det är bra om du diskuterar det med en handledare innan du börjar din utbildning så vi kan göra initial bedömning.

HUR LÄNGE HAR MAN PÅ SIG ATT AVSLUTA STUDIERNA?

Vi har ingen fast tidsram för utbildningens längd eftersom den är en flexibel och anpassad efter dina behov.

FÅR JAG ETT UTBILDNINGSBEVIS VID AVSLUTADE STUDIER?

Absolut, i slutet av utbildningen får du ett laminerat utbildningsbevis skickad till din hemadress, samt en e-signerat kopia till din e-post.

ACX-V1 SOCIALPEDAGOG – 18.900:-

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies.