pedagogiskt stöd

HUMANIFY

VAD ÄR PEDAGOGISKT STÖD?

Pedagogiskt stöd är insatser och anpassningar som syftar till att ge studenter med olika behov samma förutsättningar att lyckas i sina studier. Detta stöd kan ta många former, beroende på studentens specifika behov, och inkluderar exempelvis anpassning av undervisningsmaterial, användning av tekniska hjälpmedel som talsyntes eller inspelade föreläsningar, samt individuellt stöd som mentorskap eller extra tid på uppgifter och prov. Syftet med pedagogiskt stöd är att skapa en inkluderande lärmiljö där alla studenter kan utvecklas och nå sina akademiska mål, oavsett eventuella hinder eller funktionsnedsättningar.

HUMANIFY

FUNKTIONSNEDSÄTTNING

Studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), såsom ADHD eller autism, har rätt till anpassade stödåtgärder under distansstudier. Detta kan inkludera digitala hjälpmedel som talsyntes, extra tid på uppgifter och prov, samt flexibla undervisningsmetoder med tydlig struktur. Allt sker på distans, vilket ger studenterna möjlighet att studera i sin egen takt och i en miljö som bäst stödjer deras lärande.

HUMANIFY

PSYKISK OHÄLSA

Studenter som upplever psykisk ohälsa, såsom ångest eller depression, har möjlighet att få individuellt anpassade stödåtgärder för att underlätta sina studier. Dessa anpassningar kan bland annat innebära regelbundet stöd och vägledning från handledare, vilket skapar en strukturerad och trygg lärmiljö. Dessutom kan studenten ges förlängd tid för att genomföra uppgifter och tentamen, så att de kan arbeta i sin egen takt och minska pressen. Syftet med dessa åtgärder är att säkerställa att studenten kan fortsätta sin utbildning på ett hållbart sätt och uppnå sina akademiska mål, trots utmaningarna med psykisk ohälsa.

HUMANIFY

INLÄRNINGSSVÅRIGHETER

Studenter med specifika inlärningssvårigheter, såsom dyslexi, har rätt till individuellt anpassade stödåtgärder och hjälpmedel för att underlätta deras lärande. Dessa anpassningar kan inkludera tillgång till tekniska hjälpmedel, exempelvis talsyntes, samt anpassade provformer som extra tid eller muntliga examinationer. Målet med dessa insatser är att säkerställa att inlärningssvårigheterna inte utgör ett hinder för studentens akademiska framgång, utan att varje student ges möjlighet att prestera utifrån sina förutsättningar och nå sina utbildningsmål.