ARBETSROLLEN

En ungdomspedagog arbetar med stöd och vägledning för ungdomar och dess personliga och sociala utveckling genom pedagogiska aktiviteter, mentorskap och samarbete med skolor och samhällsorganisationer. De hjälper ungdomar att hantera utmaningar och utveckla viktiga livsfärdigheter.

UTBILDNINGEN

Utbildningen till ungdomspedagog ger kunskaper i pedagogik och ungdomspsykologi samt färdigheter i mentorskap och rådgivning. Du lär dig att stödja unga individer med empati och professionalism. Efter utbildningen kan du arbeta inom skolor, fritidsverksamheter, socialtjänst, ungdomscentra eller ideella organisationer som erbjuder stöd och utvecklingsprogram för ungdomar.

STUDERA HOS OSS

Studera hos oss på Humanify

STARTA NÄR DU VILL

Du kan börja dina studier när du vill.

INDIVIDUELL STUDIETAKT

Du studerar i din egen takt.

100% DISTANS

Inga obligatoriska sammankomster.

DELBETALNING

Delbetala med 0% ränta.

LÄROPLAN

AOC-V1 UNGDOMSPEDAGOG

PROGRAMBESKRIVNING

Utbildningen till ungdomspedagog ger en djup och bred förståelse för barn- och ungdomar med beteendeproblematik, arbetsmetodik, konflikthantering, samtalsmetodik, professionellt bemötande, samt en förståelse för samordnade insatser i samhället, där fokus är på att stärka och stödja individers psykiska och emotionella hälsa. Utbildningen kombinerar teoretisk kunskap med praktiska färdigheter för att förbereda studenter på arbete inom skolan, missbruksvård, psykiatri, HVB boenden, särskilda boenden eller andra sociala stödinsatser. Du kommer lära dig att tillämpa beprövade och evidensbaserade pedagogiska metoder för att kunna arbeta mot klienterna med ett professionellt förhållningssätt, därmed kunna bemöta den individuella problematiken – som vidare skapar hållbara förändringar och en långsiktig utveckling hos den enskilde individen.

SYFTE OCH MÅL

SYFTE:

  • Ge kunskap och praktiska färdigheter i arbetsmetodik för att stötta ungdomar i utsatta situationer
  • Förstå och hantera olika beteenden, samhällsproblem, psykisk ohälsa och individuell problematik
  • Förbereda för arbete med beteendemässiga störningar, rehabilitering och förebyggande insatser


MÅL:

  • Utveckla förmågan att bemöta ungdomar med empati och professionalism
  • Tillämpa beprövade metoder inom socialt arbete
  • Hantera kriser och arbeta förebyggande
  • Samarbeta med olika myndigheter i samhället
  • Planera, dokumentera och följa upp insatser för kvalitet och kontinuitet


STUDIESTART

Flexibel studiestart. Handläggningstid: 2-3 arbetsdagar. Kursstart direkt vid färdigbehandlad ansökan.

LÄNGD

1 år heltidsstudier.

STUDIETAKT

Individuell studietakt. Du läser utbildningen i din egen takt.

UTBILDNINGSNIVÅ

Utbildningen motsvarar eftergymnasial nivå med fokus på yrkesförberedande kompetens som är anpassad för praktiskt arbete inom arbetsfältet.

KURSÖVERSIKT

Utbildningen omfattar centrala ämnesområden som har relevans mot socialt arbete och yrkesområdet. Kurserna kombinerar förståelse för individ- och samhällsproblematik, arbetsmetodik och en förståelse för samverkan mellan olika aktörer. Utbildningen är uppdelad i sammanlagt 8 moduler som innehåller ett mindre antal kurser. Respektive kurs är utformad för distansstudier med digitalt studiematerial, interaktiva presentioner, provtillfällen och möjlighet till individuell handledning.

För mer information, se sektionen – kursinnehåll.

PRAKTIK

Praktik – Lärande i Arbete (LIA) är ett valfritt moment i utbildningen. I praktiken tillämpar studenten sina förvärvade teoretiska kunskaper på en arbetsplats och sammankopplar det till praktiskt lärande. Praktikperioden omfattar totalt åtta veckor och är uppdelad i två tillfällen.

PEDAGOGISK METOD

Undervisningen är baserat på självstudier, digitalt studiematerial, ämnesspecifika fallstudier, inlämningsuppgifter och provtillfällen. Fokus ligger på aktivt lärande, där studenten uppmuntras till en bred förståelse, utveckling av reflektionsförmågan, problemlösning och konkret tillämpning av ämneskunskap i arbetsrollen såväl som arbetsområdet.

BEDÖMNING

Bedömning sker genom inlämningsuppgifter, provtillfällen, praktikrapporter och projektarbete. Studenten får kontinuerlig återkoppling för att utveckla sina kunskaper och färdigheter.

RESURSER OCH STÖD

Studenterna har tillgång till digitalt kursmaterial i form av digitala e-böcker, interaktiva presentationer, individuell handledning och teknisk support. Lärarstöd, studiehandledning och studievägledning erbjuds via chatt, e-post och videomöten.

REKOMMENDERAD LITTERATUR

Litteraturen är inte obligatorisk i utbildningen. Du har tillgång till digitala läromedel i form av e-böcker inom alla kurser och ämnesområden, samt tillgång till till externa resurser som vetenskapliga artiklar och rapporter som är relevanta för utbildningen. För att fördjupa din förståelse och bredda dina kunskaper rekommenderar vi följande litteratur som ett komplement till utbildningen:

HANDELA, UTVÄRDERA OCH FÖRÄNDRA: MED LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE OCH TYDLIGGÖRANDE

  • Författare: Bo Hejlskov Elvén, Anna Sjölund
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Upplaga: 1
  • År: 2012

MOTIVERANDE SAMTAL I PRAKTIKEN – HJÄLPA MÄNNISKOR TILL VARAKTIG FÖRÄNDRING

  • Författare: Malin Stihl
  • Förlag: Komlitt
  • Upplaga: 1
  • År: 2022


UTBILDNINGSBEVIS

När studenten har slutfört samtliga moduler och kurser i utbildningen så utfärdar vi ett diplom som intygar att studenten har de nödvändiga teoretiska kunskaperna inom området och dess yrkeskompetens. Om studenten dessutom har genomfört den valfria praktiken, utfärdas istället ett certifikat som styrker både den teoretiska- och praktiska kompetensen inom arbetsområdet.

KARRIÄRMÖJLIGHETER

Efter avslutad utbildning är du kvalificerad att arbeta med sociala insatser som innefattar stöd, vägledning och motivation. Du utvecklar kompetens i att hantera konflikter, tillämpa samtalsmetodik och bemöta barn- och ungdomar med professionalism och empati. Du får även färdigheter i att samarbeta med olika myndigheter och aktörer för att stödja klienter i att nå individuella mål och skapa hållbara lösningar. Din kunskap och erfarenhet öppnar dörrar till arbete inom kommuner, privata företag, regioner och ideella organisationer. Här får du möjlighet att göra en skillnad och bidra aktivt med din yrkeskompetens för att stärka individer och grupper i deras utveckling.

ANTAGNINGSKRAV

Inga specifika antagningskrav. Rekommenderad: Gymnasiebehörighet.

KVALITETSSÄKRING

Utbildningen utvärderas regelbundet genom studentfeedback, läraruppföljningar och analys av relevanta branschbehov. Kursinnehåll och undervisningsmaterial uppdateras kontinuerligt.

KONTAKTINFORMATION

Fredrik Schill

Kursansvarig

Kontakt: fredrik.schill@humanify.se

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Ansvarig för kursinnehållet, studieupplägget, kvalitetssäkring och pedagogiskt stöd.


Anna Svensson

Handledare

Kontakt: anna.svensson@humanify.se

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Kvalitetssäkring av studiematerial och inlämningsuppgifter.


Cecilia Larsson

Handledare

Kontakt: cecilia.larsson@humanify.se

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Planering av praktik och projektarbete.


David Nilsson

Handledare

Kontakt: david.nilsson@humanify.se

Roll: Bedömning av inlämningsuppgifter och prov. Kvalitetssäkring av studiematerial.

ÖVRIGT

Reviderad: 2024-12-20

KURSINNEHÅLL

AOC-V1 UNGDOMSPEDAGOG

INTRODUKTION TILL UNGDOMSPEDAGOGIK
Ger en översikt av ungdomspedagogikens roll, arbetsmiljö och ansvarsområden, samt introducerar grundläggande begrepp och metoder inom området.

GRUNDLÄGGANDE UNGDOMSPEDAGOGIK
Utforskar de fundamentala teorierna och praktiska tillvägagångssätten inom ungdomspedagogik för att främja ungdomars utveckling och lärande.

GRUNDLÄGGANDE PEDAGOGIK
Introducerar grundläggande pedagogiska teorier och metoder som är centrala för effektiv undervisning och handledning av ungdomar.

BARN OCH UNGDOMAR
Fokuserar på barns och ungdomars utveckling, behov och beteenden för att bättre förstå och stödja deras lärande och välmående.

SAMHÄLLE OCH SOCIALA INTERVENTIONER
Analyserar samhälleliga strukturer och deras påverkan på ungdomar, samt utforskar effektiva sociala interventioner för att stödja deras utveckling.

UNGDOMSKULTURER OCH SUBKULTURER
Studerar olika ungdomskulturer och subkulturers roll i samhället och hur dessa påverkar ungdomars identitet och beteenden.

SAMHÄLLSBASERAD PSYKIATRI
Introducerar konceptet samhällsbaserad psykiatri och hur det kan tillämpas i arbete med ungdomar för att främja deras psykiska hälsa.

ETIK OCH PROFESSIONELLT FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Behandlar etiska dilemman och professionella normer inom ungdomspedagogik, samt hur man upprätthåller ett etiskt ansvar i yrkesutövningen.

JURIDIK OCH SOCIALRÄTT
Introducerar juridiska aspekter och socialrätt som är relevanta för arbete med ungdomar, inklusive lagar och regler som styr verksamheten.

MYNDIGHETSUTÖVNING
Fokuserar på myndighetsutövningens roll och ansvar inom ungdomspedagogik, samt hur man samarbetar effektivt med olika myndigheter.

GRUNDLÄGGANDE PSYKIATRI
Introducerar vanliga psykiska ohälsotillstånd, deras orsaker och behandlingar, samt hur ungdomspedagoger kan samarbeta med vården för att ge adekvat stöd.

GRUNDLÄGGANDE PSYKOLOGI
Fokuserar på grundläggande psykologiska teorier och processer, såsom motivation, beteende och kognition, för att förstå människors utveckling och reaktioner.

DET SOCIALA SAMSPELET OCH KOMMUNIKATION
Utforskar effektiva kommunikationsmetoder och sociala interaktioner som främjar positiva relationer mellan ungdomar och pedagoger.

LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE
Introducerar tekniker för lågaffektivt bemötande som hjälper till att hantera utmanande beteenden och skapa en trygg miljö för ungdomar.

GRUNDLÄGGANDE SAMTALSMETODIK
Behandlar grundläggande samtalstekniker och metoder för att stödja ungdomars uttryck och utveckling genom konstruktiva dialoger.

MOTIVERANDE SAMTAL (MI)
Fokuserar på tekniken Motiverande Samtal (MI) för att stärka ungdomars motivation och engagemang i deras egen utveckling och förändringsprocesser.

SPECIALPEDAGOGIK
Utforskar metoder och strategier för att stödja ungdomar med särskilda pedagogiska behov och skapa inkluderande lärmiljöer.

GRUNDLÄGGANDE KONFLIKTHANTERING
Introducerar tekniker och strategier för att identifiera, hantera och lösa konflikter effektivt inom ungdomspedagogiska sammanhang.

MISSBRUK- OCH BEROENDEPROBLEMATIK
Fokuserar på förståelsen av missbruk och beroendeproblematik bland ungdomar, inklusive orsaker, konsekvenser och förebyggande åtgärder.

MISSBRUKSVÅRD OCH ARBETSMETODIK
Introducerar metoder och arbetsstrategier inom missbruksvård för att effektivt stödja ungdomar i deras återhämtning och rehabilitering.

ADMINISTRATION OCH ARBETSMILJÖ
Behandlar utvecklingen av administrativa färdigheter och hantering av arbetsmiljöfrågor för att skapa en säker och effektiv arbetsplats inom ungdomspedagogik.

DOKUMENTATION OCH KVALITETSSÄKRING
Introducerar metoder för korrekt dokumentation och säkerställande av kvalitet i ungdomspedagogiskt arbete för att förbättra verksamhetens effektivitet och resultat.

UNGDOMSPEDAGOGIK OCH ARBETSMETODIK
Fokuserar på integrering av arbetsmetoder och pedagogiska strategier för att optimera undervisning och stöd till ungdomar inom olika kontexter.

FRÅGOR OCH SVAR

HUR ANSÖKER JAG TILL EN UTBILDNING?

Du måste först göra en beställning av din utbildning, därefter behandlar vi din ansökan och skickar ut all nödvändig information, inklusive faktura. Därefter får du tillgång till lärplattformen och du kan börja dina studier.

ÄR ALLA UTBILDNINGAR 100% PÅ DISTANS?

Ja. Alla våra utbildningar är 100% på distans utan några fysiska och obligatoriska sammankomster.

VAD INNEBÄR FLEXIBEL STUDIESTART?

Det betyder att du kan börja din utbildning när du vill, vanligtvis inom 2-3 arbetsdagar efter din beställning.

VAD ÄR INDIVIDUELL STUDIETAKT?

Det betyder att du själv bestämmer studietakten i utbildningen. Därmed kan du läsa klart utbildningen snabbare eller senare utifrån den beräknade tidsramen för utbildningen.

VAD HAR NI FÖR ANTAGNINGSKRAV?

Vi har inga formella antagningskrav, men vi rekommenderar att du har grundläggande gymnasiebehörighet.

ÄR DET PRAKTIK I ERA UTBILDNINGAR?

Ja. Det ingår två LIA-perioder i våra utbildningar som totalt är på 8 veckor. Praktiken är dock ett valfritt moment i alla utbildningar.

ÄR DET MÖJLIGT ATT DELBETALA UTBILDNINGEN?

Ja. Du kan delbetala din utbildning hos oss med 0% ränta och utan uppläggningsavgift.

HUR SER BETALNINGSPLANEN UT VID MÅNADSVIS DELBETALNING?

Om du väljer betalningsalternativet månadsbetalning så betalar du totalt 1.575 kronor i månaden i 12 månader.

HUR SER BETALNINGSPLANEN UT VID KVARTALSVIS DELBETALNING?

Om du väljer betalningsalternativet kvartal så betalar du totalt 4.725 kronor uppdelat vid fyra tillfällen i totalt i 12 månader.

VAD INNEBÄR DET ATT MAN FÅR EN TILLDELAD HANDLEDARE?

Det innebär att du har en personlig handledare som kommer titta på dina inlämningsuppgifter och vara ett stöd i dina studier.

FINNS DET MÖJLIGHET TILL PEDAGOGISKT STÖD

Ja. Om du mot uppvisande av ett läkarintyg så har du möjlighet till pedagogiskt stöd och anpassning av utbildningen.

ÄR DET MÖJLIGT ATT VALIDERA KURSER I UTBILDNINGEN?

Ja. Om du har relevanta kurser så kan vi validera dem mot vissa moment i utbildningen. Det är bra om du diskuterar det med en handledare innan du börjar din utbildning så vi kan göra initial bedömning.

HUR LÄNGE HAR MAN PÅ SIG ATT AVSLUTA STUDIERNA?

Vi har ingen fast tidsram för utbildningens längd eftersom den är en flexibel och anpassad efter dina behov.

FÅR JAG ETT UTBILDNINGSBEVIS VID AVSLUTADE STUDIER?

Ja, i slutet av utbildningen får du ett laminerat utbildningsbevis skickad till din hemadress, samt en e-signerat kopia till din e-post.

AOC-V1 UNGDOMSPEDAGOG – 18.900 SEK

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies.